logo


 
 afdelinger  ·  Det sker · Udstillinger  ·  Undervisning  ·  Kontakt  ·  Museumsbutik  ·  OM MUSEET · Oversigt
Cathrinesminde Teglværk
Besøg museet
Det sker
Presserum
Kontakt
Faste udstillinger
Særudstillinger
Webudstillinger
Industrimuseum Slesvig
Videnscenter
Undervisning
Museumsbutik
Venneforening
Links
 

 

      Særudstillinger      

Bookmark and Share

særudstillinger
rundt i Museum Sønderjylland

Arkæologi Haderslev

Bymuseet i Haderslev

Cathrinesminde Teglværk
Drøhses Hus
Historiecenter Dybbøl Banke
Dybbøl Mølle
Ehlers Lertøjssamling

Højer Mølle
Jacob Michelsens Gård
Kulturhistorie Tønder
Kulturhistorie Aabenraa
Kunstmuseet Brundlund Slot
Kunstmuseet i Tønder
Naturhistorie og Palæontologi
Oldemorstoft
Skærbæk
Slesvigske Vognsamling
Sønderborg Slot

 
 

Nuværende og tidligere


Sønderborg og omegn 1932 – Viggo Brandts malerier

Billede: Udsigt over Sønderborg Havn 1932 (Maleri af Viggo Brandt).

Udsigt over Sønderborg Havn 1932 (Maleri af Viggo Brandt).

Sommerens særudstilling på Museum Sønderjylland Cathrinesminde Teglværk viser maleren Viggo Brandts store malerier af Sønderborg og omegn suppleret med nutidige optagelser af de samme lokaliteter. Viggo Brandt begyndte arbejdet i 1930, hvor Ny Carlsbergfondet havde givet ham opgaven. I 1933 blev de otte store malerier på 2 og 3 meters bredde overdraget til Sønderborg Kaserne og ophængt i parolesalen.

Billede: Portræt af Viggo Brandt (1882-1959).

Viggo Brandt er født i København i 1882, blev student i 1901 og bestod filosofikum på Københavns Universitet
i 1902. Fra 1903 til 1908 var han elev på Kunstakademiet. Han havde flere studieophold i udlandet i Tyskland, Italien, Frankrig og Belgien. Viggo Brandt er kendt for naturalistisk landskabs– og interiørmaleri og portrætmaleri.
Viggo Brandts malerier har i 80 år

været vidne til befalinger, udnævnelser og højtideligheder i parolesalen. Sammen med en buste af Christian X blev de hjemløse ved lukningen af Sønderborg Kaserne i 2014 og overdraget til Sønderborg Kommune. Sønderborg Kommunes Kunstfond har haft billederne midlertidigt ophængt i Nordborg og Sønderborg i 2015 og 2016.

Anledningen til at vise billederne på Cathrinesminde Teglværk i 2017 var, at museet fik foræret et maleri af fru Popp Stuckert i Tønder. Billedet forestillede de gamle teglværker Bergziegelei og Schlaikiers Teglværk i Egernsund. Det viste sig, at billedet var af Viggo Brandt og var en lille udgave af et af malerierne i kasernens parolesal. Nu kan man så se det lille og det store side om side, men man vil også kunne se nutidige fotos af maleriernes lokaliteter. Det kunne ikke i alle tilfælde lade sig gøre at fotografere fra Viggo Brandts nøjagtige ståsted, da træer, buske, vejføringer og bygninger i nogle tilfælde er skudt op i synsfeltet. Det næstbedste er dog ikke uinteressant. Billedet ud over øvelsesterrænnet på Kær halvø måtte tages fra toppen af Sønderborg Forbrændingsanlæg, hvad der i sig selv er en oplevelse.

Udstillingen åbnedes 17. maj med taler af bl.a. borgmester Erik Lauritzen fra Sønderborg, tidligere skolechef på kasernen, oberstløjtnant Viggo Ravn, og formand for Borgerforeningen Tage Christensen.


Tidligere udstilliger...


FORÅRSUDSTILLING 2017
FRÜHLINGSAUSSTELLUNG 2017
2. APRIL - 30. APRIL
2. APRIL - 30. APRIL
BROAGERLANDS KUNSTFORENING
CATHRINESMINDE TEGLVÆRK

Billede: Forårsudstilling 2017

Forårsudstilling af Broagerlands Kunstforening d. 2.-30. april 2017.
Traditionen tro udstiller Broagerlands Kunstforening i april med danske og tyske kunstnere.

Udstillere: Helga Coning, Gundula Sommerer, Gunhild Bloch og Mette Mallund Strong.

Download folderen i PDF format her...


Kellinghusen - Prospekt

Udsigt til Kellinghusen fra marsken sydvest for byen 1858.

(Litografi af Eduard Ritter).

Kellinghusen - en flække og dens fajance

31. maj 2016 – 30. oktober 2016

Udstillingen fortæller om den lille by Kellinghusen i Holsten, som fra 1764 til 1860 var hjemsted for seks fajancemanufakturer.

 

Kellinghusen - Barselskrukke

 

 

 

 

 

 

 

 

Barselskrukke fra  Kellinghusen midten af 1800-årene.

(Museum Kellinghusen,

Foto: Bernd Perbach, Preetz).

 

Kellinghusens fajancer er stadig kendte i Nordtyskland, Danmark og Sydsverige, hvor de i sin tid havde deres afsætning, og hvor de i dag hænger i hjemmene eller sælges hos antikvitetshandlerne.

Byen er i sig selv en attraktion med sin beliggenhed på kanten af det højere gestland ud mod marskengene ved åen Stör, der løber videre gennem Itzehoe til Elben.

 

 

 

 

 

Fad i det typiske Kellinghusen design fra midten af 1800-årene: Mangefarvet dekoration med bred gul kant omkring en blomsterbuket.

(Museum Kellinghusen,

Foto: Bernd Perbach, Preetz).

    Kellinghusen - Fad

 

Se i øvrigt pressemeddelelsen HER ....


Arkitekt i fire verdensdele

 

Hans Munk Hansen - Plakat 2015

 

Særudstilling på Cathrinesminde Teglværk

1. oktober 2015 - 31. oktober 2015

Hans Munk Hansen er født ved Flensborg Fjord i 1929 og i slægt med mange af de gamle teglværksfamilier. Han er uddannet som håndværker på hjemegnen og siden som arkitekt på Kunstakademiet.

Studierejser omkring Middelhavet gav ham erfaringer, der førte til ni års ansættelser i Mellemøsten, bl.a. for Kampsax og Jørn Utzon.

I 1965 startede han selvstændig tegnestue i København.

Hans Munk Hansen

Hans Munk Hansen har som arkitekt haft opgaver og deltaget i udviklingsprojekter over hele verden. Han blev professor på Kunstakademiet med speciale i restaurering og har forestået mange restaureringsopgaver også på historiske bygninger i Danmark, bl.a. Roskilde Domkirke og Skt. Petri Kirke.

Hans Munk Hansen har stadig fast tilknytning til hjemegnen, hvor han tilbringer megen tid i familiens sommerhus.

 


Fiskerne på teglværkskysten - Plakat

 

Fiskerne på teglværkskysten

17. juni 2015 - 14. september 2015

Sommerudstilling om fiskeriet, der engang var et stort erhverv på Flensborg Fjord.

Læs om udstillingen HER ...

 


Forårsudstilling 2015

29. marts 2015 - 26. april 2015

Broagerlands Kunstforening og Cathrinesminde Teglværk.

 

Broagerlands kunstforening udstiller frem til 26. april værker af Hanne Kaas Laursen, Peter Hesk Møller, Falko Behrendt og Asger Kristensen.

 


Arkitekt i fire verdensdele

Hans Munk Hansen - Plakat

Særudstilling på Cathrinesminde Teglværk

26. september 2014 - 26. oktober 2014

Hans Munk Hansen er født ved Flensborg Fjord i 1929 og i slægt med mange af de gamle teglværksfamilier. Han er uddannet som håndværker på hjemegnen og siden som arkitekt på Kunstakademiet.

Studierejser omkring Middelhavet gav ham erfaringer, der førte til ni års ansættelser i Mellemøsten, bl.a. for Kampsax og Jørn Utzon.

I 1965 startede han selvstændig tegnestue i København.

Hans Munk Hansen

Hans Munk Hansen har som arkitekt haft opgaver og deltaget i udviklingsprojekter over hele verden. Han blev professor på Kunstakademiet med speciale i restaurering og har forestået mange restaureringsopgaver også på historiske bygninger i Danmark, bl.a. Roskilde Domkirke og Skt. Petri Kirke.

Hans Munk Hansen har stadig fast tilknytning til hjemegnen, hvor han tilbringer megen tid i familiens sommerhus.

 


Grønland – æ potfabrik

Grønland - æ potfabrik

Cathrinesminde Teglværk viser fra

7. maj 2014 - 19. september 2014

særudstillingen Grønland – æ potfabrik.

Udstillingen blev første gang vist i 2006, men har været efterspurgt og derfor vist flere gange.

Grønland Keramik i Egernsund begyndte som Sønderjysk Lervarefabrik i 1937 og hørte hjemme på de to gamle teglværker Grønland og Island. Der blev fremstillet mange populære lervarer, f.eks. tykmælksskåle og dejfade, som mange husker fra Grønlands fabriksudsalg.

Se også "Webudstilling" produceret i forbindelse med udstillingen, der blev vist i 2006 - HER ...

 


Forårsudstillin 2014

Forårsudstilling 2014

30. marts 2014 - 27. april 2014

Broagerlands Kunstforening og Cathrinesminde Teglværk.

Kunstforenings dansk-tyske forårsudstilling 30. marts – 27. april viser i år værker af Joan Bitten Hansen, Rømø, Bodil Arbjerg Lundby, Højer,, Allan Nordensgaard, Aabenraa, Martin Pfeiffer, Flensborg.

 


 

Det elektriske Sønderjylland - Plakat

Det Elektriske Sønderjylland

Elforsyning og fremskridtet 1920-2000

28 september 2013 - 27. oktober 2013

Efterårsudstilling på Cathrinesminde Teglværk.

Læs om udstllingen HER ...

 


 

WABA-Plakat

WABA – World Association of Brick Artists

En særudstilling af TEGLKUNST

18. maj 2013 - 15. september 2013

WABA er en kreds af kunstnere, der arbejder i tegl.

WABA

WABA består af Robert Harrison (Canada/USA), Jacques Kaufmann (Frankrig/Schweiz), Gwen Heeney (Wales/UK), Ulla Viotti (Sverige) og

Fritz Vehring (Tyskland).

De fem teglkunstnere mødtes i sommeren 2011 hos Petersen Tegl i Skodsbøl til et arbejdssymposium, hvor Chr. A. Petersen stillede sit teglværks muligheder til rådighed for kunstnerne.

Arbejdssymposiet blev suppleret af et mere akademisk symposium på Cathrinesminde Teglværk med foredrag, teorier og diskussioner om tegl i arkitektur, kunst og tradition.

Der kommer stadig resultater ud af arbejdet, og en stor del heraf vises på Cathrinesminde Teglværk i sommeren 2013.

Projektet er en del af Sønderborgs langsigtede kultursatsning.

De største af værkerne skal fra den 15. september finde deres plads i kommunens landsbyer efter tur.

Tegljuveler

Tegljuveler.

Foto: Gwen Heeny.

Værkerne vil i de kommende år blive opstillet i en lang række af Sønderborg kommunes landsbyer efter tur.

Læs HER hvordan du vil kunne følge værkerne på internettet eller ved at scanne QR-koden.

Sponsorer:  

         Sponsorer

 


Forårsudstilling 2013

Forårsudstillin 2013 - Plakat

24. marts 2013 - 28. april 2013

Den 24. marts åbner Cathrinesminde Teglværk sæsonen med Broagerlands Kunstforenings forårsudstilling.

Forårsudstillingen er i år samlet om ét meget passende tema, nemlig TEGL/ZIEGEL.

De fire kunstnere på udstillingen er Andrea Gose, Ann-Carolin Zielonka, Annemette Klit og Birte Mølgaard.

Udstillingen vises indtil 28. april 2013.

Læs om udstillingen og de udstillendende kunstnere HER ...

 


"Jeder muß seinen eigenen Ton finden" /

„Enhver ler på sin måde“

7. oktober - 28. oktober 2012

er et grænseoverskridende teglkunstprojekt med danske og tyske kunstnere i samarbejde med Egernsund Tegl.

Blomst

Projektet er inspireret af områdets teglhistorie, som begyndte med Valdemarsmuren – en grænsedragning i tegl.

Resultaterne vises på Cathrinesminde Teglværk.

Kunstnerne er: Birgit Bornemann D, Juliane Buchholz D, Iris Fridriksdottir DK, Heike Jacobsen DK, Anka Landtau D, Karin Mohrdieck DK, Anke Müffelmann D, Karen-Lisbeth Rasmussen DK.

Zigelkunstnerinnen

Zigelkünstlerinnen.

Udstillingen er støttet af Kulturdialog.

Kulturdialog

 


Danfoss og Omegn

Danfoss skilt

Sommerens særudstilling på Cathrinesminde Teglværk

25. maj 2012 - 28. oktober 2012

2012 står i Danfoss’ tegn på Museum Sønderjyllands afdeling for industrihistorie, Cathrinesminde Teglværk.

I foråret udkom museets årsskrift "Industrilandskabet omkring Danfoss", udgivet i samarbejde med Sønderborg Kommune. Danfoss og Cathrinesminde Teglværk er begge udpeget som nationale industriminder. Derfor har Kulturministeriet støttet udarbejdelsen af områdebeskrivelser for de to eksempler på industriel kulturarv. Beskrivelsen af Danfoss fortæller om virksomheden, egnen, bebyggelsen og landskabet.

I juni opføres der egnsspil om Danfoss på Cathrinesminde Teglværk. Det er Cathrinesmindes Venner, der står bag. Stykket er skrevet af Kaj Nissen, instrueres af Niels Damkjær og spilles af over 50 amatørskuespillere, hvoraf mange har været med ved tidligere egnsspil.

På den baggrund var det nærliggende at lade sommerens særudstilling handle om Danfoss. Udstillingen er skabt i samarbejde med Danfoss Historisk Arkiv og Danfossmuseet, som har udlånt genstande, stillet billeder til rådighed og stået bi med råd og dåd. Udstillingen fortæller meget koncentreret om virksomhedens historie, bygningerne, produkterne, medarbejderne og den gennemgribende indflydelse på samfundet og omgivelserne på Als. Der vises et udvalg af centrale produkttyper fra Danfoss, og man kan se filmklip fra Danfoss Journalen, jubilæumsfilm m.m. fra perioden 1940-75.

Udstillingen sigter meget bredt, idet hovedteksterne er skrevet på dansk, tysk, engelsk og kinesisk, så også fjerntboende gæster kan få noget ud af den.

 


Forårsudstilling 2012

Forårsudstillingsplakat

1. april 2012 - 29. april 2012

Broagerlands Kunstforening har forårsudstilling på Cathrinesminde Teglværk.

Det er en tradition der startede i 2000, så det er 13. gang foreningen har fået kunstnere til en udstilling.

Udstillingen har altid været grænseoverskridende, så også denne gang er der kunstnere fra Danmark og Tyskland.

Fra Danmark udstiller keramiker Marianne Fossgreen og maler Tina Tramp. Fra Tyskland udstiller Wübke Rohlfs Grigull fra Preetz malerier og bidrager til ferniseringen med sit danseensemble "REICHWEITE 7". Ligeledes udstiller Hans-Ruprecht Leiß fra Flensborg sine billeder.

Udstillingen kan ses daglig fra 1. april til 29. april 2012 fra kl. 10.00 til kl. 16.00 – mandage dog lukket.

 


Det elektriske Sønderjylland

22. juni 2011 - 31. oktober 2011

Det elektriske Sønderjylland - Plakat

Enstedværket en februarmorgen.

Sommerens særudstilling på Museum Sønderjylland - Cathrinesminde Teglværk handler om elektriciteten i Sønderjylland.

I 1920 var Sønderjylland en tilbagestående landsdel med hensyn til elektricitet. Der var små jævnstrømsværker i købstæderne og en del af de mindre byer, men strøm var endnu ikke for alle. Allerede i 1919 begyndte landsdelens lokale elforsyningsselskaber planlægningen af en sammenhængende elforsyning. I 1925 blev Sønderjyllands Højspændingsværk i Aabenraa indviet. Det var et fælles kraftværk for hele Sønderjylland, som nu var blevet førende inden for elforsyningen.

Landkabeltransport

Fra 1929 blev højspændingsnettet udbygget med 60 kiloVolt forbindelser, her er kabeltransporten på vej gennem Aabenraa.

(SH arkiv).

Elforbruget steg fra begyndelsen stejlt og elværket var konstant under udbygning. Fra 1950’erne var der ikke længere plads på Aabenraa havn, og udbygningen forsatte med det, der blev til Enstedværket. Højspændingsværket er kulfyret og kulfyring har måske ikke en stor fremtid for sig. Men det har en stor fortid, hvor værkets medarbejdere og dets værksted, den senere Sønderjyllands Maskinfabrik, udrettede mirakler for at holde forsyningen kørende under krigens og efterkrigstidens mangel på brændsel, reservedele og materialer i det hele taget. Værkets første direktør frem til 1962, Jes Christiansen, har en stor del af æren for højspændingsværkets vækst og for store fremskridt i landsdelens erhvervsudvikling.

EV2

Enstedværkets blok 1 stod færdig i 1958, Blok 2 i 1965 og blok 3 i 1979.

Det gamle Aabenraaværk ydede i 1925 4,2 megaWatt. Blok 3 ydede 600 megaWatt. 

Museet udgav i 2009 en lille bog om højspændingsværket, "Ånden på værket". Udstillingen bygger videre på historien ved at vise genstande fra landsdelens elektriske historie.

 


Sæsonåbning 2011

Kunstudstilling på Cathrinesminde Teglværk

3. april 2011 - 1. maj 2011

Plakat 2011

Cathrinesminde Teglværk åbner altid sæsonen med Broagerlands Kunstforenings forårsudstilling. Udstillingen er altid grænseoverskridende, det vil sige med både danske og tyske kunstnere. I år er den særlig grænseoverskridende, idet der deltager en ditmarsker og en skotte ud over to danske.

Der vises fra 3. april til 1. maj værker af Arno Neufeld, Sean McCluskey, Sara Scheel og Kirsten Hjortlund.

Arno Neufeld stammer fra Meldorf og er uddannet på Muthesius Hochschule i Kiel. Han arbejder som freelance kunstner og arrangør af tyske og europæiske kunstsymposier og -projekter.

Sean McCluskey stammer fra Edinburgh og studerede tegning og maleri i Edinburgh og Dundee. Han arbejder i forskellige materialer og processer.

Sara Scheel fra Sønderborg arbejder derimod i bestemte materialer. Hun skaber keramiske skulpturer i et geometrisk formsprog.

Kirsten Hjortlund koncentrer ligeledes sit arbejde om tema og materiale, åbne landskabsbilleder, som til gengæld varierer i lys og toner.

Udstillingen vises i museets særudstillingslokale.

Der er åbent dagligt fra 10.00 til 16.00, undtagen mandag.

Der er dog åbent 2. påskedag.


Grønland - æ potfabrik

Nostalgisk gensyn med lertøj fra Grønland

8. juni 2010 - 31. oktober 2010

Museum Sønderjylland - Cathrinesminde Teglværk viser i sommer særudstillingen Grønland – æ potfabrik om lervarefabrikken i Egernsund, der lukkede i 2002.

Grønland plakat

Udstillingen blev vist i 2006, men efter adskillige opfordringer til at vise tingene igen, kan den atter ses. Mange husker fabriksudsalget på "Grønland", hvor man kunne købe urtepotteskjulere med hjerteformede huller, ymerskåle, fade, smørkølere m.m. Lertøj fra "Grønland" findes stadig i mange køkkener og stuevinduer. De tunge lamper af keramik, som man kunne slå hovedet på, er nok taget ned i de fleste hjem.

Grønland, Island og Jan Mayen har i umindelige tider været navnene på de tre nordligste teglværker ved Egernsund. De lå yderst og fik navnet efter det danske monarkis yderste besiddelser. Grønland blev anlagt i 1777 af forpagteren på Skodsbølgård. Det har i tidens løb været i flere kendte teglværksslægters eje. I 1920 blev det købt af A.C. Møller, som kom fra en fynsk teglværksslægt. Teglværkerne Island og Skodsbølmark blev siden lagt under selskabet Grønland. I 1936 blev den store teglproduktion udvidet med lervarefabrikation, og Grønland Keramik blev en af landets største keramikfabrikker. I 1970’erne havde fabrikken over 100 medarbejdere. Grønland kom i vanskeligheder i 1990’erne. Fabrikken lukkede i 2002, efter at et italiensk firma forgæves havde forsøgt at drive det videre.

Ud over lertøj kan man på udstillingen se en Storm P-agtig maskine, som medarbejderne selv havde udviklet til stikning af de hjerteformede huller i urtepotteskjulere. Man kan se en af landets tidlige gaffeltrucks fra 1956, og der vises en film om Grønland.

Hvis man besøger udstillingen tirsdage eller onsdage i sommerferien, er der også café i gammeldags omgivelser.

Udstillingen vises hele sommeren og indtil slutningen af oktober.

Se også "Webudstilling" produceret i forbindelse med udstillingen, der blev vist i 2006 - HER ...


Moto Guzzi motorcykler

30. april 2010 – 29. maj 2010

Moto Guzzi

Moto Guzzi Sport 500 fra 1926.

Tre italienske håndværkere kørte til Danmark for at arbejde i 1929. Denne motorcykel blev senere overtaget af familien, hvor den ene håndværker lejede logi.

Medlemmer af Moto Guzzi Klub Danmark viser fra 30. april til 29. maj et udvalg af gamle og nye Moto Guzzi motorcykler på Cathrinesminde Teglværk. Motorcyklister, der trænger til en tur i forårssolen, kan derfor lægge turen omkring Cathrinesminde Teglværk og se på teglværkslandskabet, Flensborg Fjord og motorcykler.

Moto Guzzi er en sagnomspunden italiensk motorcykel. Den første blev produceret af Carlo Guzzi og Giorgio Parodi i 1921. Fabrikken har altid ligget i Mandello del Lario ved Como søen i Norditalien. Carlo Guzzi havde en ambition om at sætte nye standarder for motorcykler. Moto Guzzi blev kendt for at være tidligt ude med avanceret teknik. Carlo Guzzi udviklede f.eks. et affjedret baghjulsophæng til sin GT 500 model i 1928. Det blev afprøvet på en tur på 6.400 km på elendige veje fra Italien til Nordkap og var så vellykket, at modellen fik betegnelsen "Norge", en modelbetegnelse, der stadig bruges.

Moto Guzzi

Moto Guzzi G 17 Militærmotorcykel fra 1933.

Fundet i Somalia og bragt til Danmark i 1980’erne.

Det lykkedes at gøre Moto Guzzi motorcyklerne til nogle af de mest vindende i motorcykelløb og samtidig opbygge en af Verdens førende motorcykelfabrikker. Moto Guzzi er i dag Europas ældste eksisterende motorcykelproducent. Moto Guzzi har leveret motorcykler til daglig brug, til transport, til militær og politi. Selv amerikansk politi har brugt Moto Guzzi.

 


Forårsudstilling 2010

Broagerlands Kunstforening

28. marts 2010 - 25. april 2010

Kunstudstillingsplakat 2010


Dea Enna - Kunsten at se

3. oktober - 31. oktober 2009

Plakat Enna

Idé, koncept og realisation: S. Enna

I efterårsferien (mandag - søndag) foredrag ved Dea Enna hver dag kl. 14.00.

Dea Enna

Fotos: S. Enna.

Dea Enna

 

Dea Enna

                                   KUNSTEN AT SE

                                           et essay

                                                I

                                 at se med lukkede øjne

En dag i 1641 besluttede den franske filosof René Descartes at lukke øjnene. Han var hverken træt eller døende. Han lukkede sine øjne for endelig at undslippe det sted, han befandt sig, selvom det blot var hans egen stue. Den distraherede ham, forvirrede han og forhindrede ham dermed i at se klart. Han skrev: ”Jeg vil nu lukke mine øjne, stoppe mine ører til, bortvende alle mine sanser og fra min tænkning endog slette alle billeder af legemlige ting, eller, da det næppe er muligt, vil jeg i hvert fald ikke regne dem for noget, idet de er tomme og falske…"

Og hvad så Descartes så, som han sad der ved skrivebordet og forsøgte at glemme den falske, sanselige verden? Han indså, at fornuften var det eneste, han kunne stole på. Men med fornuften kunne hele den sanselige verden til gengæld på sigt gøres målbar og beregnelig – og således forvandles til en del af matematikken. Det var derfor det, han opfordrede til – at gøre alt målbart og beregneligt. To plus to er nemlig altid og alle steder fire. Og når først den sanselige verden på den måde var blevet forvandlet til tal, var der ingen fare for, at den skulle forvirre eller distrahere længere. Sådan blev verden – foreløbig på papiret – en slags stor, livløs maskine, der gentog sig selv i det uendelige. Og menneskene blev i kraft af deres kroppe – som dyrene i øvrigt – mindre maskiner i denne større maskine.

                                                II

                                     industrialiseringen

De følgende århundreders industrialisering blev på mange måder virkelig fornuftens, det målbares og maskinernes tid. Naturen blev som det arbejdende menneske forvandlet til en billig og uudtømmelig ressource for produktionen, der til gengæld skabte vækst og velstand. Industrialiseringen skabte også opfattelsen af arbejdet som noget, der kunne adskilles fra mennesket og afleveres på samme måde, som de maskiner, mennesker i stigende grad kom til at arbejde sammen med, afleverede deres arbejde og blev slukket. Menneske måtte mange være et andet sted eller kæmpe for at få lov til at være. De miljømæssige konsekvenser af industrialiseringens til tider hæmningsløse udnyttelse af naturen er til gengæld først nu ved at blive synlige.

Industrisamfundet er for længst erklæret dødt. Industrialiseringens bygninger står rundt om i byer og landskaber som fornuftens og maskinernes forladte bygninger, således også Cathrinesminde Teglværk. Det rejser sig i landskabet ved Flensborg Fjord som et ensomt monument over den industrialisering, der i Sønderjylland fandt sted inden for teglproduktionen. Der er stille, ofte mennesketomt, og man bliver hurtigt melankolsk her. Indenfor viser museets permanente udstilling, at de mange forsvundne teglværker ved Flensborg Fjord engang udgjorde et af industrialiseringens mindre kraftcentre. Når man forlader udstillingen og kommer ud under åben himmel igen, føles stilheden som tavshed.

                                                III

                                en maler åbner øjnene

Malere skaber som filosoffer billeder af verden, så man kommer til at se den på nye måder. Maleriets historie er på mange måder historien om, hvordan man kan se på verden. Men malernes syn er ikke et syn, man kan bygge filosofier, strategier eller verdens-ordner på. For malere ser også anderledes end filosoffer. De ser med øjnene mere end med tankerne, med fantasien mere end med logikken. På den måde trænger de med deres billeder dybere ind i virkeligheden – i stedet for at forklare den.

Og hvordan ser en maler i dag så disse fornuftens forladte bygninger? Hvordan arbejder en maler på dette sted, hvor arbejdet, sådan som museets permanente udstilling viser, engang var præget af hårdt fysisk slid? Maleren Dea Enna har de sidste mange måneder tegnet og malet Cathrinesminde Teglværk og landskabet omkring det. Det er blevet til en række meget stoflige, meget rå og samtidig meget smukke billeder, som giver en svimlende og dramatisk fornemmelse af liv på dette sted, der ellers er viet de døde. Det er, som om hun i sine malerier formår at genkalde de mennesker, der gennem tiden har haft deres gang på teglværkerne langs Flensborg Fjord, ikke som arbejdende, men som mennesker. Hendes billeder viser det ved deres liv, som museets permanente udstilling ikke viser, og som historien ikke fortæller. Fordi det måske kun er kunsten, der kan fortælle om den del af livet, der ikke lader sig måle, beregne eller dokumentere. De er ikke synlige som personer på hendes malerier, men nærværende som en fortættet tåge af farve og struktur, der gennemtrænger bygningerne og landskabet og sine steder helt synes at oversvømme begge dele.

                                               IV

                     farvernes og formernes arkæologi

Dea Ennas arbejde som maler består i at være åben for  stedet og hele tiden lade sig overraske og overvælde af det, hun ser der. Distrahere. I stedet for at lukke øjnene og søge en sandhed, der rækker ud over stedet. Synet er så at sige hendes atelier og hendes redskab, og det sted, hun befinder sig, er hele hendes sandhed. Hun ser ikke kun med øjnene, men med alle sine sanser og hele sin krop. Derfor ser hun også noget af det oversete eller usete ved bygningerne og landskabet her, hemmelighederne - det, der umærkeligt er blevet aflejret her gennem århundreder, fordi mennesker, overalt hvor de færdes, efterlader noget af sig selv. En tanke, en følelse, en sorg, en glæde… Hendes malerier svarer på stedet. Hendes malerier trænger dybere ind i dette særlige steds virkelighed, afdækker fortiden som farver og former og forvandler på overraskende vis fornuftens gamle bygninger til noget levende og nærværende - men på ingen måde idyllisk.

                                                                                     S.E.

 

Dea Enna

 

                           Dea Enna

Dea Enna  Dea Enna

Dea Enna  Dea Enna 


Sømandens verden – Egernsund og Gråsten

29. maj - 21. september 2009

Sommerens særudstilling på Museum Sønderjylland - Cathrinesminde Teglværk er lavet i samarbejde med Maritim-historisk Forening for Egernsund og Gråsten.

Cecilie af Egernsund

Motorgaleasen Cecilie af Egernsund, bygget 1921 på Krupps Germania Werft i Kiel. Værftet fik lov at bruge sit lager af nikkel-stål fra ubådsproduktionen under Første Verdenskrig til bygning af civile fragtskibe. 10 ud af i alt 12 søsterskibe blev købt af skippere fra Egernsundområdet.

Malet af Jul. Gregersen 1942.

Egernsund og omegn har været Sønderjyllands centrum for småskibsfart. Skibsfarten på Flensborg Fjord går langt tilbage med Sønderborg og især Flensborg som de store søfartsbyer. Men i 1700-tallet voksede der en flåde af såkaldte tørvejagter frem i Egernsund og omegn. De var beskæftigede med tørvesejlads til teglværkerne og tegleksport fra teglværkerne. I 1800-tallet blev skibene lidt større, selv om det stadig var skibe til kystfart. Der blev også købt en del fladbundede skibe ind fra Hollands og Tysklands vadehavskyster. Blandt jyske byer havde Egernsund i 1935 en af de største handelsflåder, kun overgået af Århus og Aalborg. Meget af teglfragten var overtaget af lastbiler, men skibene sejlede også med korn og foderstoffer, kalk, cement, træ, brunkul og meget andet.

Gråsten havde kun en bro indtil 1923, hvor byen fik havn og jernbaneforbindelse til havnen. Det skabte grobund for nye virksomheder og en skibsfart, der især fandt gode muligheder i transport af slagtedyr til Tyskland. Der måtte fra 1931 til 1974 kun indføres slagtedyr til Tyskland ad søvejen. Med eksportstalde i Gråsten og kun halvanden times sejlads til Flensborg blev Gråsten landets største udskibningshavn for slagtedyr.

Peter Hansen losser tagsten

Skipper Peter Hansen fra Egernsund losser tagsten i Århus omkring 1910.

Fra 1950’erne gik det tilbage for småskibsfarten i hele landet på grund af konkurrencen fra DSB og fra lastbiler. I april 1950 drog en stor del af den danske småskibsflåde i protestsejlads til København mod DSB’s statsstøttede lave priser. Det hjalp kun lidt, selv om mange skippere holdt ud i årtierne derefter. I Egernsund finder man stadig et enkelt rederi, Corral Line. Det er til gengæld globalt førende inden for transport af levende dyr.

I dag er Egernsund kun en skipperby takket være de pensionerede skippere. Mange af dem er medlemmer af Maritim-historisk Forening for Egernsund og Gråsten, og det er deres minder om søfarten, der er fundet frem til udstillingen.

 


Forårsudstilling

30. marts - 29. april 2009

Omesh Cain

Omesh Cain, Broager.

Cathrinesminde Teglværk åbner sæsonen med Broagerlands Kunstforenings årlige forårsudstilling.

Der udstilles værker af Karin Baum, Rinkenæs, Johannes Caspersen, Flensborg, og Omesh Cain, Broager.

Se også flyer HER med omtale af de udstillende kunstnere.

 


En forsvunden verden

Fotografier fra Dokken - en arbejdsplads i industrien

27. september - 26. oktober 2008

Fotoudstilling af Kirsten Harrits om stemningen på en nedlagt industriarbejdsplads - Aarhus Flydedok.  

Da Århus Flydedok gik konkurs i 1999 tog Kirsten Folke Harrits og Ditte Scharnberg i samarbejde med fællesklubben initiativ til et projekt om dokarbejdernes historie fortalt af dem selv.

Det resulterede i bogen "I Dokkens verden".

I vinterhalvåret 1999-2000 fotograferede Kirsten Folke Harrits arbejdspladsen sammen med arbejdsmand Villy Andersen.

Det resulterede i en vemodigt poetisk billedsamling, som nu vises på Cathrinesminde Teglværk.

Dokken        Dokken

Fotos: Kirsten Folke Harrits.

Fotografierne følger sporene af de arbejdsprocesser, som skulle have ført til nye skibe, men som med ét blev afbrudt og efterlod et kaos af ufuldstændige sektioner, bunker af skrot og et virvar af klodser.

Fotografierne dokumenterer ikke blot forladtheden og tabet af en arbejdsplads. De afslører også en skønhed, som kommer til syne i det forsvindende, i en verden, der har mistet sine formål.

Læs pressemeddelelsen i "PRESSERUMMET" her.

 


Sønderborg gasværk 150 år

5. juni - 18. september 2008

Sønderborg Gasværk

Ad. Heinrichs tegnede gasværket på Strandvejen i 1882.

Billede på Sønderborg Slot.


Gasværket har 150 års jubilæum.

Det første hele driftår var 1858. For at være helt præcis havde gasværket premiere på gasbelysning af Sønderborgs gader 20. december 1857.

Der fortælles og vises billeder fra det gamle gasværk på Strandvejen og det nye ved Ladegården på Skovvej fra 1909.

Der er billeder fra gasbanen, som var det sidste stykke af Kleinbahnsystemet, der var i brug, nemlig til 1951.

Endelig vises der en køreklar Philip Jensen gasmotor fra 1920'erne, som trak pumpen på gasledningen til Augustenborg, og et Junker kalorimeter fra ca. 1917, som målte gassens brændværdi.

Arbejdet på et gasværk illustreres med en film fra Frederiksberg 1963.

Læs pressemeddelelsen i "PRESSERUMMET" her.

 


Brændingsskulpturen Ballast

af Jørgen Hansen

I sommeren 2007 opførte kunstneren Jørgen Hansen sammen med 10 hjælpere en skulptur i ler i strandkanten ved Cathrinesminde.

Den blev brændt og afsløret den 11. august 2007 og står som en ladning tegl, der venter på udskibning, mens den langsomt falder sammen og bliver et med teglskrottet i stranden.

Se Skulpturbrænding på Cathrinesminde Teglværk

Brænding 11. augsut 2007




pil op Museum Sønderjylland · Kontakt os ·